Astrid en zij hadden een tijdlang een duobaan. Miriam werkt ook nog steeds bij Blokker Holding op de afdeling communicatie en heeft fijne herinneringen aan de tijd in Laren. “We waren een klein, hecht team. De lijnen waren kort, ook naar de andere bedrijven. We belden rechtstreeks met de directeuren als Bart Smit of Arie Bakker, de zoon van Leen Bakker. Als de jaarverslagen op kantoor afgeleverd werden, dan was het een telefoontje naar boven: “Jongens, de jaarverslagen zijn er!”, we haalden wat fris en snoep en iedereen kwam helpen om ze in enveloppen te doen en te versturen. Binnen een paar uur was het geregeld. Met elkaar, voor elkaar.”

De eerdere jaarverslagen van Blokker zijn beroemd. Jaap Blokker - door iedereen in het bedrijf “meneer J.” genoemd - gebruikte het jaarverslag om zich uit te spreken over allerlei zaken en deed dat in stripvorm. Astrid was er altijd nauw bij betrokken. “Geweldige tijd was dat. We schreven de scenario’s. Er zat humor in, er zat geschiedenis in, actuele zaken. Echt heel bijzonder.” Astrid herinnert zich ook het honderdjarig bestaan van Blokker in 1996. “Alle medewerkers waren uitgenodigd, er reden tien treinen door het hele land speciaal voor Blokker naar Utrecht. Iedereen kreeg een lunchpakketje voor in de trein. Groot feest, fantastisch. Ik kom nu nog wel eens mensen tegen die het er over hebben.”

Zowel Astrid als Miriam: “De heer J. Blokker was de ziel van het bedrijf, hij droeg de organisatie. Hij was een gentleman, koesterde zijn medewerkers en de relaties met de leveranciers. Een soort pater familias. Toen hij overleed in 2011 werd zijn neef Roland Palmer CEO. Het was Roland die besloot om Blokker Holding te versterken, te verhuizen naar Amsterdam en vol in te zetten op online met de oprichting van Nextail. In 2014 verlieten we de villa in Laren en trokken in een modern pand in Amsterdam Zuidoost.”

Astrid: “Natuurlijk was het wennen. Maar ik moet zeggen dat ik het hier erg prettig vind werken. In de oude villa zat je meer afgesloten, hier is alles transparant, werken we allemaal in open ruimtes. Je bereikt elkaar veel sneller.” Roland Palmer werd in 2015 opgevolgd door Theo de Kool en een klein jaar later werd Casper Meijer CEO van Blokker Holding. Hij is de derde CEO voor wie Astrid werkt na de heer J. Blokker. “Het is heel fijn samenwerken en het zijn turbulente tijden, alles verandert heel snel. Ga er maar aan staan. Ik zie wel de stevige veerkracht bij veel mensen. Er is een enorme drive en die drive is altijd onze kracht geweest, die moeten we behouden. Als oudgediende zie ik het als mijn plicht dat te blijven uitdragen. Loyaliteit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Wij zien dat anders, we werken voor zo’n mooi bedrijf, er is zó veel opgebouwd, o.a. dankzij de heren J. en A. Blokker. Ik merk dat nieuwe mensen het leuk vinden om te horen hoe het vroeger ging. Dat wij-gevoel blijft belangrijk.” Miriam vult aan: “Alles is in beweging, of het nou Blokker is, Leen Bakker, Xenos of Intertoys, ieder bedrijf zit middenin een grote verandering. Het is meer dan ooit belangrijk dat we met z’n allen de schouders er onder zetten. Met elkaar voor elkaar, dat was toen, maar ook nu.”