Menno van den Berg kwam 25 jaar geleden in dienst bij Xenos. Begonnen als Assistent Bedrijfsleider en nu Rayonleider van 28 Xenos-filialen ziet hij als geen ander dat de markt is veranderd. “Klanten winkelen anders en daar moet je als retailer je bedrijfsvoering op aanpassen. We zitten middenin het proces om de slag te maken van een inkoopgestuurde organisatie naar een klantgerichte organisatie. Als we het hebben over klantgerichtheid en de bezetting in een winkel, dan betekent dat bijvoorbeeld dat we niet meer medewerkers laten vullen en schoonmaken op de tijden dat de winkel open is. Voor het vullen hebben we nu vulploegen ingesteld die dat na sluitingstijd doen. De rol van winkelmedewerker is daardoor veranderd. Onze verkoopmedewerkers kunnen zich nu nog meer richten op onze klanten en de verkoop.”

Klantgerichtheid betekent ook dat er op het moment dat het druk is in de winkel méér verkoopmedewerkers zijn dan op momenten dat het rustig is. “Het klinkt misschien simpel, maar het heeft toch de nodige voeten in de aarde gehad om al die processen in kaart te brengen. Het heeft ook alles te maken met beheersing van de loonkosten. Dit project heb ik dan ook vanaf het begin samen gedaan met Joris van Unen, Loonkostenmanager. We hebben voor elke Xenos-winkel een blauwdruk gemaakt met het voor hen ideale takenpakket en de daar bijbehorende personeelsbezetting.” Elke Xenos-winkel werkt nu met vulploegen en zoveel mogelijk flexibele contracten. “Veelal is het aantal uren van verkoopmedewerkers hetzelfde gebleven, maar ze werken niet meer op vaste dagen. Dat is natuurlijk een omschakeling, maar iedereen begrijpt het ook wel. De roosters worden drie à vier weken van te voren gemaakt. Het geeft de bedrijfsleider de mogelijkheid om snel te schakelen als het druk of rustig is, maar ook om ziekte van medewerkers beter op te vangen. Voor de meeste mensen is hun werk uitdagender geworden omdat ze meer tijd hebben om te doen waar ze goed in zijn: de klant helpen en producten verkopen. Ervoor zorgen dat de klant de winkel blij verlaat. Daar doen we het voor.”