NIEUWE ORGANISATIE
Rob Heesen heeft, voordat hij Algemeen Directeur werd van Blokker in oktober 2015, zijn sporen verdiend in de retail. Hij leidt nu de vernieuwing van Blokker, van inkoopgerichte naar klantgerichte organisatie, naar dé omnichannel retailer en dé winkel voor je eigentijdse huishouden. 2016 is het jaar waarin grote en essentiële veranderingen zijn doorgevoerd. “We hebben een compleet nieuwe organisatie neergezet. Alle rollen zijn anders geworden. Zowel op het hoofdkantoor, als in onze winkels. De verandering van onze organisatie heeft als gevolg gehad dat we in 2016 helaas afscheid hebben moeten nemen van collega’s. Dat doet pijn. Tegelijkertijd realiseert ook iedereen zich dat we moeten vernieuwen om relevant te blijven voor de klant. De introductie van ´De Nieuwste Blokker´, het feit dat we in een ongekend rap tempo onze winkels aan het ombouwen zijn, maar ook het opleidingstraject dat we voor al onze medewerkers zijn gestart, geven nieuwe energie.” De ombouw van de winkels loopt op schema. De 200e ´Nieuwste Blokker´ opent op 17 mei 2017.

CONTINU VERNIEUWEN
“Om die prominente plek in het leven van onze klant te behouden, blijven we vernieuwen, aanscherpen en verbeteren. De markt verandert continu en winkelgebieden veranderen. We kunnen niet anders dan daarin meebewegen en dat heeft bijvoorbeeld consequenties voor ons winkelnetwerk. Een ander aspect is dat we constant blijven luisteren naar de klant. We hebben een nieuwe assortimentsstrategie doorgevoerd, met nieuwe, succes-volle assortimenten zoals ‘Baden & Slapen’. De reacties van onze klanten hierover zijn positief, maar we kregen ook te horen dat ze een aantal iconische Blokker-producten echt misten, zoals
ossengalzeep, het sudderplaatje en het radiatorbakje. Die hebben we weer teruggebracht. Ook ons eigen merk blijven we uitbreiden. Daarmee bieden we producten van hoge kwaliteit, voor een aantrekkelijke prijs. In steeds meer categorieën zul je producten met het Blokker-label kunnen vinden, of het nu basisartikelen zijn zoals stofzuigerzakken, of meer luxe artikelen zoals badtextiel.”

ONLINE GROEI
“We groeien hard online. Nextail voorziet ons in de online marktplaats ‘Nextail Connect!’. Via dit platform kunnen retailers en groothandels hun actuele producten in de webshop van Blokker verkopen. Daarmee kunnen we onze klanten een veel breder online productassortiment bieden. Elke winkel heeft in 2016 een online bestelpunt gekregen. Inmiddels is dit een onmisbare service geworden om klanten de producten te bieden die ze zoeken. In ons distributiecentrum in Gouda, waar vanuit alle online bestellingen van ons assortiment op blokker.nl worden verstuurd, hebben we vorig jaar een speciale verpakkingsmachine geplaatst die elke order automatisch én op maat verpakt. Allemaal belangrijke en noodzakelijke stappen op ons pad naar dé omnichannel retailer die het hart van de klant raakt. Naast al deze vernieuwingen liggen er nog veel kansen om Blokker nog krachtiger te maken. Het besluit van Blokker Holding om volledig te gaan focussen op Blokker zal de leidende positie van Blokker in het segment Huishoud doen behouden en versterken.”