De eerste webshop waarop externe verkopers hun producten kunnen aanbieden is blokker.nl. “De interesse is groot, Blokker heeft tenslotte een goedlopende en groeiende webshop. Maar we gaan niet met iedereen in zee, de producten moeten wel aansluiten bij het merk Blokker,” zegt Rob Minnee, Manager Marketplace ‘Nextail Connect!’. “We zijn in november 2016 live gegaan met zeven verkooppartners. Dat zijn er nu, zes maanden later, al dertig. We hebben in die korte tijd het aanbod op blokker.nl vergroot van circa 10.000 naar ruim 50.000 producten.”

Rob Minnee werkt sinds juni 2016 bij Nextail en is verantwoordelijk voor de online marktplaats. Afkomstig van Bol.com is hij vertrouwd met de do’s en don’ts van een online marktplaats. “We zijn bewust gestart met een kleine groep van zeven verkooppartners die ons hebben geholpen om de marktplaats te ontwikkelen. Het is immers een andere manier van retailen, meer business to business. Wij moeten ervoor zorgen dat ze hun producten makkelijk online kunnen zetten, aanbiedingen kunnen doen en we moeten hen verkoopdata verstrekken. Aan de andere kant hebben wij de verplichting naar onze klanten dat we met betrouwbare aanbieders werken. Blokker is een sterk en vertrouwd merk. Onze online klanten moeten er blind op kunnen vertrouwen dat de andere verkopers goed leveren. Want klanten kopen bij blokker.nl, maar de levering van de producten is de verantwoordelijkheid van de verkooppartners. Een van de eisen om verkooppartner te kunnen worden, is daarom ook dat de aanbieder conform de richtlijnen van Thuiswinkel Waarborg werkt.”

TRANSPARANTIE
De aanbieders op de site zijn niet alleen maar verkopers van producten die niet bij blokker.nl te koop zijn. Er is ook overlap met het assortiment van Blokker. “Alles is transparant tegenwoordig. Het is juist een voordeel dat consumenten op blokker.nl prijzen en voorwaarden kunnen vergelijken. Iedere aanbieder heeft bijvoorbeeld zijn eigen leveringsvoorwaarden. Bij Blokker weet je dat als je voor 22:00 uur bestelt, je de bestelling de volgende dag geleverd krijgt, maar anderen leveren binnen drie dagen. Daar kan dan een prijsverschil in zitten. Soms zijn de producten wat duurder, soms ook goedkoper bij Blokker. Het belangrijkste voor ons is dat de klant op blokker.nl een nog ruimere keus in het productaanbod krijgt en altijd vindt waar die naar op zoek is.”

ONLINE BESTELPUNTEN
“We gaan nu het aantal verkooppartners opschalen om het aanbod verder te verbreden en verdiepen. Bovendien zijn we druk bezig om de producten van andere aanbieders ook via onze online bestelpunten in de winkels beschikbaar te stellen. Een logische stap in omnichannel retailen. De online bestelpunten zijn hét schakelpunt tussen de fysieke winkel en de “endless aisle” - het eindeloze schap. Zo kunnen wij onze klanten in de winkels nog beter van dienst zijn.”