De proef­winkels zijn de eerste stap in de ontwikkeling van een nieuwe merkstrategie. “We leggen op dit moment het fundament voor Intertoys als hét speelgoedmerk van de toekomst,” zegt Saskia Bax, Directeur Marketing & Formule.

DE MAGIE VAN SPEELGOED
“Spelen maakt de wereld mooier,” zegt Saskia, die sinds een jaar Marketing en Formule verantwoordelijke is voor de speelgoedmerken Bart Smit en Intertoys. “Met dat als uitgangspunt hebben we onze nieuwe strategie verder uitgewerkt. Intertoys verbindt spelen en speelgoed.” Ondertussen zijn de meeste winkels van Bart Smit al omgebouwd naar Intertoys. “Maar dat is nog niet het nieuwe Intertoys. Daar wordt achter, maar ook vóór de schermen nog hard aan gewerkt.” De proefwinkels in Hoorn, Leerdam en Amersfoort zijn namelijk een eerste stap in de ontwikkeling naar het nieuwe Intertoys. “We zijn letterlijk aan de hand genomen door onze kleine klanten en hebben door hun ogen gekeken naar wat een speelgoedwinkel moet zijn. Het ene kind is een echte spelletjesliefhebber, de ander duikt graag in boeken, weer een ander houdt van zelf dingen maken. Wat zij willen, wordt het uitgangspunt van wat er bij ons te koop is en hoe onze formule er zowel online als offline uitziet.”

GLIMLACH PER VIERKANTE METER
In de fysieke winkel willen klanten advies en ze willen speelgoed zien, voelen en uitproberen. “Daarom zijn er plekken in de proefwinkels waar we speelgoed tot leven laten komen. Dankzij scherpere keuzes in assortimenten is er meer ruimte ontstaan voor plezier en beleving. Zo is er in elke winkel een speelplein en zijn er speeltafels. Maar je komt ook grappige elementen tegen, zoals een slagboom bij de kassa of een geldtelmachine. We hebben ook onze medewerkers getraind om op een meer speelse manier onze klanten te helpen. We meten niet alleen het rendement, maar we houden ook serieus het aantal glimlachen per vierkante meter bij. Omzet is belangrijk, natuurlijk, maar de combinatie met de glimlach van onze klanten, dat wordt de kracht van Intertoys.” Voor de opening van de proefwinkel in Hoorn mochten een paar kinderen de winkel in voor een fotosessie. “Het was zo leuk om te zien hoe hun ogen begonnen te glinsteren toen ze binnenkwamen! Dat is de magie van speelgoed. Kinderen gaan spelend de winkel door.” De ervaringen van de proefwinkels worden meegenomen in de verdere ontwikkeling van het merk Intertoys, in de winkels én online. “Uiteraard moeten we het merk Intertoys één op één vertalen naar online,” benadrukt Saskia. “De webshop is immers niet alleen een belangrijk verkoopkanaal maar ook de grootste etalage voor alle fysieke winkels. En andersom. Wij willen de klant prettig, speels en zo persoonlijk mogelijk van dienst zijn tijdens álle contactmomenten. Dus ook via social media, onze klantenservice, op ons platform Play én via de webshop. Ook daar telt de glimlach van de klant.”